7 jarige kinderen die Paganini moeiteloos op de viool spelen? Als je op Youtube zoekt, vind je er tientallen! Het is geen geheim dat het leervermogen bij kinderen van deze jonge leeftijd excelleert. Maar hoe komt het toch dat dit bij een kind “een fluitje van een cent” lijkt en dit bij u toch zo moeilijk gaat? Is dit puur talent of zit de leermethode (Suzuki-Methode) hier voor een groot stuk tussen? Neuropsychologie biedt een antwoord!
De kritieke periode
Tussen het eerste en het dertiende levensjaar zijn kinderen uiterst gevoelig voor taal. In deze periode wordt de moedertaal samen met het taalgevoel ontwikkeld. Dit wordt de kritieke periode genoemd. Bij de meeste kinderen verloopt dit op een normale manier, maar als de kinderen geen input krijgen (bv. bij ernstige verwaarlozing of wolfskinderen) ontwikkelt het taalcentrum in de hersenen niet en gaan de kinderen met een uiterst beperkte/geen taal verder. Deze taal kan op latere leeftijd in lichte mate nog worden aangeleerd, maar dit enkel met veel moeite en op voorwaarde dat het kind voor het dertiende levensjaar al in aanraking is gekomen met taal. Voor achtergelaten jungle kinderen, die door apen of “wolven” vanaf de geboorte zijn grootgebracht, is het bij hun vondst daarom vaak al te laat.
In deze kritieke periode is het dus belangrijk om zoveel mogelijk input te krijgen. Deze input is ook niet alleen beperkt tot taal! De activiteit van de hersenen in deze periode is bepalend voor de verdere ontwikkeling. Als we (jonge) muzikanten onder een fMRI (functional magnetic resonance imaging) scan leggen, dan zien we dat de gebieden die in verband staan met spraak, intellect en de gevoelstoestand harder zijn ontwikkeld en sterker met elkaar verbonden zijn dan bij de niet musicerende kinderen.
Door jong met bijvoorbeeld viool te beginnen, ga je zeer snel vooruitgang kunnen boeken (door het nog flexibele brein) en train je daarbovenop de belangrijkste gebieden van je hersenen voor het verdere leven. Als dat niet mooi meegenomen is! Muziek heeft dus vanaf de geboorte een positieve en stimulerende werking op het brein.
Suzuki-Methode
In België kan je in de muziekschool vaak maar vanaf 8 jaar beginnen met een instrument. Omwille van al de voordelen die je ervaart als jonge starter is dit toch wel jammer. Maar gelukkig zijn er alternatieven. Met de Suzuki-Methode leren kinderen moedertaalgewijs samen met de ouder een instrument spelen (laten we nu maar bij viool blijven). Dit kan al vanaf 3 in een Suzuki muziekschool zoals VillaViola of zelfs vanaf 2 jaar in de muziektuin. Doordat kindjes vanaf hun kleine jaartjes muziek meekrijgen wordt dit letterlijk hun tweede taal. Daarbovenop start de Suzuki-Methode vanuit de zintuigen van het kind en worden de liedjes uit de verschillende Suzuki-boeken op het gehoor aangeleerd. Hierdoor kunnen Suzuki kinderen liedjes die ze bijvoorbeeld op de radio horen vlot naspelen.
Het merendeel van de “geniale kindjes” die je op Youtube ziet zijn dan ook vaak Japans en dat is geen toeval. De Suzuki-Methode is namelijk ontstaan in Japan en wordt daar veelvuldig beoefend. Door een combinatie van de zintuigen (sterk verband met taal) en een groot initiatief van de ouders wordt een instrument als een moedertaal aangeleerd. De beide hersenhelften worden hierbij sterk gestimuleerd, wat voorspoedig is voor de verdere ontwikkeling van het kind.
Dat wij vlot kunnen lezen, schrijven en spreken in het Nederlands, daar staan we niet van versteld. Maar met een instrument is dit al snel een ander verhaal. Door middel van methodes zoals de Suzuki-Methode ontwikkelen kinderen op “moederlijke wijze” een echt “taalgevoel” voor muziek. Ben jij geïnteresseerd in deze methode, heb je vragen of wil je gewoon meer weten? Dan kan je altijd een kijkje nemen op onze website.